Cimarosa vzw
+32 9 223 37 40
info@cimarosa.be
Reisleiders

Stephan Weytjens is doctor in de musicologie, organist en pianist. Hij studeerde in Leuven en Berlijn. Aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen doceert hij muziekgeschiedenis en muziekanalyse. Voor het brede publiek geeft hij geregeld concertinleidingen, lezingen en luistercursussen over muziek.

Zo gaf hij de voorbije jaren luistercursussen over Stravinsky’s Russische balletten, Bachs Latijnse kerkmuziek, Bachs passies en Bachs klaviermuziek. Hij begeleidt onder meer de reizen naar het festival Thüringer Bachwochen, het Bachfest Leipzig en naar steden als Berlijn, Londen, Kopenhagen, Dresden, Innsbruck en New York. Tijdens deze reizen streeft hij er steeds naar zijn achtergrond als musicoloog te koppelen aan die van uitvoerend musicus, door de reizen op te luisteren met zijn orgel- en pianospel.



Patricia Baetslé woont al meer dan twintig jaar in Portugal. Ze is erkend cultuurgids voor heel Portugal.

Met enthousiasme deelt ze haar liefde voor haar prachtige nieuwe thuisland. Patricia begeleidde voor Cimarosa de reis naar Noord-Portugal (2011 en 2016) en in de Alentejo (2014).



Hilde Pien is mede-oprichter van Cimarosa Cultuurreizen vzw. Ze is musicologe en docente Muziekgeschiedenis aan de muziekacademies van Dendermonde en Buggenhout.



"Haar liefde voor muziek werkt aanstekelijk!"





Nicole Van Opstal is musicologe en werkt als presentator-programmamaker bij Klara. Momenteel presenteert ze op zaterdagnamiddag Boetiek Klassiek. Ze begeleidde voor ons al meerdere groepsreizen o.m. naar Milaan, Melk, Aix-en-Provence, Göttingen en Baden-Baden.                                                                            .




Piet De Volder is musicoloog en werkt sinds 1994 als dramaturg aan Opera Ballet Vlaanderen. Samen met Prof. Dr. Francis Maes schreef hij het boek ‘Opera. Achter de schermen van de emotie’ (Lannoo Campus). Vandaag is Piet De Volder ook actief als docent dramaturgie aan de International Opera Academy en inleider op concerten en voordrachtgever bij Amarant, in deSingel en het Concertgebouw Brugge. Voor Cimarosa begeleidde hij reizen naar Stockholm en Oslo.

 

 


Koen Uvin studeerde musicologie aan de UGent en gaf les aan diverse academies en aan de Studio Herman Teirlinck. Tot voor kort was hij producer bij VRT Klara. Hij coördineerde er de Klara-evenementen en de Klara-cd's en was producer van het Vlaams Radio Koor. Voor Klara realiseerde hij een paar duizend concert- en studio-opnamen en een vijftigtal cd's. Hij was jarenlang producer Oude Muziek en programmeerde meer dan 20 jaar lang de middagconcerten van het MAfestival in Brugge. Voor Klara maakte hij opgemerkte en bekroonde  radiodocumentaires over onder meer Adriaen Willaert, Claudio Monteverdi, Gustav Mahler, Torquato Tasso's Gerusalemme Liberata, Historische piano's van Cristofori tot Steinway, de Bachmotetten enz.

Koen Uvin kan zich sinds kort meer toeleggen op zijn andere passie: het geven van lezingen en het begeleiden van concertreizen met als doel zijn enthousiasme voor muzikale meesterwerken over te brengen bij een breder publiek.


Arne Herman behaalde een master musicologie en bachelor filosofie aan de KU Leuven, en zijn masterdiploma klarinet aan het Lemmensinstituut. In 2012 liep hij een half jaar stage bij Opera Vlaanderen in Antwerpen, waar hij tot op heden regelmatig geëngageerd wordt voor opera-inleidingen en dramaturgische teksten. In 2015 volgde Arne eveneens een stage in de afdeling dramaturgie van de Koninklijke Muntschouwburg te Brussel. Sinds oktober 2016 is Arne als doctoraatsbursaal verbonden aan de Universiteit Antwerpen, waar hij onderzoek doet naar de orkestpraktijk van vandaag en de impact ervan op de ontwikkeling van het muzikale repertoire. Arne begeleidde in 2019 voor Cimarosa de reis naar Finland en in 2021 de reis naar Firenze.



Philip De Mesmaecker is kunsthistoricus. Hij is ook bachelor in Oost-Aziatische studies en bachelor in Semitische talen. Afkomstig uit het Leuvense, woonde hij verschillende jaren in Barcelona. Hij is officiële gids voor Barcelona en Catalonië. Philip begeleidde voor Cimarosa reeds verschillende reizen: Barcelona, Catalunya Vella, Madrid en Toledo, Valencia.





Sofie Taes studeerde Musicologie, Filosofie en ‘Medieval and Renaissance Studies’ aan de KU Leuven en Cultuurmanagement aan UAMS. Voor het Institute for Cultural Studies/CS Digital van de KU Leuven werkt zij als Digital Curator op diverse (Europese) projecten rond digitaal cultuurerfgoed. Sinds januari 2022 is ze vice-chair van de Europeana Network Association, die meer dan 3.000 erfgoedpro's en -fans vertegenwoordigt in het ecosysteem rond europeana.eu - het portaal tot de meest eminente digitale erfgoedcollectie van Europa.

Haar muzikale traject startte ze als researcher renaissancepolyfonie bij onderzoekscentrum Alamire Foundation. Ook was ze bij AMUZ in Antwerpen tussen 2008 en 2013 betrokken als artistiek assistent en muziekdramaturg. Daarna was ze jarenlang de communicatieverantwoordelijke van Anima Eterna Brugge.

Als freelancer publiceert zij programmateksten, essays en interviews, en werkt ze als vertaler en redacteur, concert- en opera-inleider en muziekdocent. In juli 2013 schreef ze in opdracht van MAfestival Brugge het boek Het klavecimbel van Ligeti  - 50 jaar oude muziek in Vlaanderen. Sinds enkele jaren schrijft Sofie voor De Standaard: recensies van nieuwe CD-opnames en live-concerten, fenomeenstukken , reportages en interviews met inspirerende artiesten. Zoals ze zelf zegt: “ ze maakt wandelingen langs de wilde kant van alles wat klassiek is”.

Sofie Taes heeft voor Cimarosa in 2018 een cursus rond Tsjechische muziek en een concertreis naar Praag geleid.


Pieter Bergé is hoogleraar musicologie aan de KU Leuven. Zijn onderzoek richt zich vooral op de vormanalyse van de klassieke en vroeg-romantische instrumentale muziek en op intertekstualiteit en citaattechnieken doorheen de muziekgeschiedenis. Hij is artistiek directeur van Festival 20/21, de nieuwe benaming van het Festival van Vlaanderen Vlaams-Brabant, dat zich focust op de klassieke muziek sedert 1900. Hij publiceerde onder meer twee monografieën over de opera’s van Arnold Schönberg, verzamelbundels over Beethovens Sturm-sonate en over de geschiedenis van het requiem (Dies Irae). Eind 2018 verscheen zijn boek “Wie schreef het Requiem van Mozart?”.

Van zijn hand is nog een sprookjesbundel “Er was eens” en een muziekgeschiedenis voor iedereen die jong van geest is “Hoe groen klinkt een gitaar?”. Zijn passie is muzikale kennis delen met echte liefhebbers. In 2019 en 2021  trad Pieter Bergé als reisleider op voor de reis naar de Crete Senesi.
https://www.arts.kuleuven.be/onderzoek/onderzoekers/pieterberge