Sofie Taes studeerde Musicologie, Filosofie en ‘Medieval and Renaissance Studies’ aan de KU Leuven en Cultuurmanagement aan UAMS. Voor het Institute for Cultural Studies/CS Digital van de KU Leuven werkt zij als Digital Curator op diverse (Europese) projecten rond digitaal cultuurerfgoed. Sinds januari 2022 is ze vice-chair van de Europeana Network Association, die meer dan 3.000 erfgoedpro’s en -fans vertegenwoordigt in het ecosysteem rond europeana.eu – het portaal tot de meest eminente digitale erfgoedcollectie van Europa. Haar muzikale traject startte ze als researcher renaissancepolyfonie bij onderzoekscentrum Alamire Foundation. Ook was ze bij AMUZ in Antwerpen tussen 2008 en 2013 betrokken als artistiek assistent en muziekdramaturg. Daarna was ze jarenlang de communicatieverantwoordelijke van Anima Eterna Brugge. Als freelancer publiceert zij programmateksten, essays en interviews, en werkt ze als vertaler en redacteur, concert- en opera-inleider en muziekdocent. In juli 2013 schreef ze in opdracht van MAfestival Brugge het boek Het klavecimbel van Ligeti – 50 jaar oude muziek in Vlaanderen. Sinds enkele jaren schrijft Sofie voor De Standaard: recensies van nieuwe CD-opnames en live-concerten, fenomeenstukken , reportages en interviews met inspirerende artiesten. Zoals ze zelf zegt: “ ze maakt wandelingen langs de wilde kant van alles wat klassiek is”. Sofie Taes heeft voor Cimarosa in 2018 een cursus rond Tsjechische muziek en een concertreis naar Praag geleid.